Klaterklanken 2022
Klaterklanken 2022 was een groot succes met prachtig weer, veel bezoekers, hoge publiekswaardering, 4-sterren in NRC en blije musici! Klaterklanken 2022 vond plaats op 4 locaties: Buitenplaats Elswout, Overveen op 17 juli, de nieuwe locatie Landgoed Weldam, Markelo op 23 juli, Landgoed de Haere, Olst op 24 juli en Kasteel Rosendael, Rozendaal op 4 september.
PROGRAMMA
CONCERTWANDELINGEN
De concertwandelingen vormden het kloppend hart van Klaterklanken. Publiek wandelde in ca 1,5 uur langs 5 miniconcerten van elk ongeveer 10 minuten. De vijf ensembles, young professionals die al een aantal jaar op hoog niveau aan de weg timmeren, vormden als het ware een reizende muziekkaravaan die op alle vier de Klaterklanken-locaties speelden. De musici boden een afwisselend programma.
Het ADAM Quartet speelde delen uit strijkkwartetten van Glass, Schubert en Dvorák en nieuwe composities van jonge componisten. Klarinettist Jelmer de Moed en sopraan Elisabeth Hetherington waren tijdens Klaterklanken voor het eerst samen te horen in hun gechoreografeerde performance die zij voor Klaterklanken maakten met muziek van onder meer Vaughan Williams en de Nederlands Amarante Nat. Jazz-zangeres Anna Serierse en contrabassist Cas Jiskoot brachten jazz-standards uit de American Songbook, waarbij zij zich lieten inspireren door de natuur van de landgoederen. Slagwerk Den Haag, bestaande uit 2 ‘oudere’ spelers en twee studenten, presenteerde muziek van Reich en een interactieve compositie waarin het publiek de instrumenten (dat deels bestond uit materialen van het landgoed) aandroeg en daarmee de klankkleur bepaalde. De vijf jonge en energieke Spaanse rietblazers van het Dianto Reed Quintet speelden een aanstekelijk Spaans-georiënteerd programma met muziek van De Falla, Albeniz en Granados.
KWARTET +
Nieuw deze editie was het aanbod van een los concert voor volwassenen naast de concertwandelingen. In dit programma getiteld KWARTET + , speelde het MAAT Saxophone Quartet, dat vlak voor de start van Klaterklanken winnaar werd van de Dutch Classical Talent Award 2022. Dit gegeven werd publicitair uiteraard gebruikt, wat resulteerde in drie goed bezochte concerten. Op Buitenplaats Elswout en de Landgoed De Haere gaf MAAT een spetterend concert samen met de Syrische en in Nederland wonende klarinettist en duduk-speler Ghaeth Almaghoot. NRC schreef: “Zijn Aftab was een vervoerend stuk.’ In de kasteeltuin van Kasteel Rosendael onderstreepte gastspeler en fadogitarist Antonio Carlos Costa samen met MAAT de melancholie van de Portugese fado in wederom een geweldig concert.
FAMILIEPROGRAMMA
Klaterklanken trekt een breed publiek waaronder ook families met kinderen. Zij zijn immers het publiek van de toekomst. Naast de familiewandelingen, waarin geen concessies werd gedaan in het programma, alleen in de lengte van de wandeling, bood Klaterklanken de volgende voorstellingen:
De Wraak van Lorre (5+) door Epos Ensemble
Op alle locaties behalve Weldam speelde het Epos Ensemble en verteller Benjamin Murck De Wraak van Lorre, een knotsgekke voorstelling voor kinderen vanaf 5 jaar, naar het bekende boek van Tosca Menten over een papagaai die een geweldige operazanger blijkt te zijn. NRC: ‘ Klapstuk voor de jonge luisteraars en hun ouders was de innemende familievoorstelling De Wraak van Lorre…’
Zucht (1 – 4 jaar)
Op Landgoed de Haere en Kasteel Rosendael brachten danseres Maaike van de Westeringh en accordeonist Jonathan De Neck de speelse, poëtische en beeldende voorstelling Zucht, een coproductie met Festival 2 Turven Hoog. De spelers waren helaas verhinderd op de datum van Elswout. Op elke locatie werd 2 keer gespeeld, om 10.00 uur en 12.00 uur, in goedbezochte voorstellingen waar (groot)ouders en kinderen van genoten.
RANDPROGRAMMA
Voor de eerste keer in het bestaan van Klaterklanken vond er een randprogramma plaats met Miniatuurtjes, het SEM Podium, Greener Grass, Jong NBE, silent disco en een zang-workshop ter voorbereiding van het slotconcert.
Miniatuurtjes
Miniatuurtjes zijn korte pop-up performances speciaal voor Klaterklanken gecreëerd door conservatoriumstudenten. Dit jaar begeleidde artistiek directeur Idske Bakker 5 studenten van diverse conservatoria in het maken van een eigen creatie, waarin zij gebruik maakten van de natuur van de landgoederen en in interactie zijn met het publiek. Deze zogenoemde NatuurTalenten waren: Tadas Celiauskas en Isabella Mancin Cattaneo van het Prins Claus Conservatorium in Groningen, een bijzonder duo dat verraste op contrabas en fluit in eigen bewerkingen van klassiek repertoire. Trombonist Roman Sanchez, master student aan ArtEZ in Zwolle improviseerde in verschillende muzikale stijlen op zijn trombone, waarbij het publiek een favoriet kon kiezen. Accordeonist Ilse Kok, ook van ArtEZ, had een geweldige act met haar accordeon waar volop gedanst is. En Joshua Hullu bewerkte de Asturiana Liederen van Manuel de Falla voor altviool solo.
SEM-Podium
Op Buitenplaats Elswout, Landgoed De Haere en Kasteel Rosendael speelden ‘SEM’ musici, musici die met steun van Stichting Eigen Muziekinstrument een instrument hebben kunnen aanschaffen, op het SEM podium, zoals celliste Francien Pananen, gitariste Ildiko Snijders en klarinetist en duduk speler Ghaeth Almaghoot.
Greener Grass
Zangeressen Sanne Huijbregts, Julia Werner, Vita Pagie en multi-instrumentalist Camiel Jansen vormen samen Greener Grass. Dit kwartet was met hun mix van folk, jazz en indiepop een groot succes bij het publiek op Buitenplaats Elswout, Landgoed De Haere en Kasteel Rosendael.
Silent disco
Bezoekers die wachtten op de start van hun concertwandeling of publiek dat na het bezoek aan een van de voorstellingen wilde blijven hangen konden genieten van de Klaterklanken playlist van de silent dico.
Slotconcert
Volgens traditie sloten musici en publiek samen het festival af met de Klaterklanken Symfonie, die voor deze editie was geschreven door componist Oene van Geel. In een korte workshop door Julia Koelmans/ Ulrich Pohl werd het publiek voorafgaand klaargestoomd. Slagwerk Den Haag trapte af, de overige ensembles en het publiek haakten aan en het modulair opgebouwde stuk mondde uit in een overweldigende Klaterklanken Symfonie.
PUBLIEKSONDERZOEK
De meest opvallende resultaten:
- 64,5 % waardeert Klaterklanken met 5 uit 5 sterren, 28,2 % met 4 sterren
- 65,6 % geeft 5 sterren aan het aanbod, 29,7 % geeft 4 sterren
- 60,2 % waardeert de interactie met musici met 5 sterren
- 23,9 % gaat nooit naar een live klassiek concert
- 24,7 % heeft Klaterklanken eerder bezocht
- 33,6 % kent Klaterklanken via social media
PERS
We waren blij met de vele en positieve aandacht voor Klaterklanken in de media.
Met name NRC vatte onze kern goed samen:
NRC ****
“Klaterklanken voelt een beetje als een tuinfeest op een zonnige dag, ongedwongen en gezellig. In een erg mooie en grote tuin, dat wel, en bij mensen met opvallend veel geweldige musici in hun netwerk….de kracht van Klaterklanken schuilt in de manier waarop de muziek in de omgeving is geïntegreerd. Zo waren er geen podia. In het bos lagen kussentjes…zodat je op armlengtes van de musici op de grond kan zitten.”
Op radio 4 was veel aandacht voor Klaterklanken: in de Klassieken met een live optreden en interview met MAAT Saxophone Quartet, maar ook in Podium, Vrije geluiden, Passagio en de Ochtend van 4, waarop een interview met Idske Bakker een enorme boost gaf aan de kaartverkoop.